- Rengasvertailu
- Nastarenkaat
- GT Champiro IcePro
GT Champiro IcePro
HotTestitulokset
Muut
GT Champiro IcePro on yleensä Koreassa valmistettu nastarengas jonka myyntivaltti on hinta, rengasta on saanut 400-euroon. Muuten renkaan ominaisuudet ovat samalla tasolla kuin muinaisissa Hakkapeliitta-2 renkaissa mutta koska nastamäärä on pienempi niin jääpito on heikko jopa vanhoihin renkaisiin verrattaessa.
Rengasta ei varmasti kukaan halua jokapäiväiseen käyttöön jos olosuhteet ovat vaikeat mutta hinta saattaa olla tekijä jolla IcePro löytää ostajansa.
GT Champiro IcePro rengastestit
Tekniikan Maailma nastarengastesti 2013
GT Champiro IcePro oli ensimmäistä kertaa mukana TM-lehden testissä numerossa 16/2013. Tekniikan Maailma oli ottanut renkaan mukaan seuraan jossa oli mukana myös kalliimpia renkaita.GT Champiro IcePro ei menestynyt, sijoitus oli selvästi viimeinen ja rengas hävisi myös saman hintaluokan Auroralle selvästi.
Rengasta tehdään Koreassa ja Indonesiassa ja ilmeisesti sitä ei ole testattu valmistajan toimesta lumisissa olosuhteissa koska lehti ei löytänyt siitä mitään hyvää talviominaisuutta.
Jarrutuspito ja myös nousukyky olivat testin huonoimmat. Rengas oli myös kaikkein vaikein hallita lumella. Lehti lopetti jutun kertomalla että GT Champiro IcePro on rengas jota ei voi suositella Suomen talviolosuhteisiin.
Käyttäjien arvostelut
Aivan järkyttävät talvirenkaat. Valoista ei meinaa päästä liikkelle jos maassa on vähänkään valkoisia haituvia. Lähtee liirtoon jossakin neljässäkympissä kun hipaisee kaasua. Kaikenlaisilla talvinakeilla on tullut ajettua (Nokiaa, Micheliniä, Kumhoa, jne) mutta nämä olivat kyllä melkoinen shokki. Kumhot esimerkiksi näihin verrattuna olivat aivan taivaalliset, en ymmärrä miksi joku säästää sen 10-15€ / rengas laittamalla tämmöset verrattuna oikeisiin renkaisiin.
Pito kuivalla asfaltilla ok, kyllähän nää varmaan kesällä menis jos ei täristäis niin pirusti.
En tiedä miten muissa käyttäytyy, mutta nelivetoon nappi valinta.
Hyvinä puolina mainittakoon, että pito on ollut uskomattoman hyvä, en odottanut paljoa renkailta mutta yllätys oli melkoinen. Auto tarrautuu hankalissakin olosuhteissa tiehen ja kulkee vakaasti. Myös kaarreajossa renkaat pitävät oivallisesti.
Haittapuolina ovat uskomaton melu ja tärinä, näitä ei tunnu saavan täydellisesti tasapainoon koskaan, mutta talviajossa kun maksiminopeus on 100km/h, on ollut ihan siedettävää kyytiä.
Kadonneita nastoja yli 8tkm ajon jälkeen nolla, ja hetkeäkään ei ole ollut olo että pidossa olisi ongelmaa. Nelivetoon ainakin tämä rengas on oivallinen budjettiratkaisu!
Meteli on aivan järjetön; renkaat eivät taida olla edes pyöreät, koska "laakerimelua" on hirmuisesti näillä. Pitoa löytyy jäällä paremmin kuin 2006 paistetuissa Nokian Hakka i3:ssa (kesärengas), joissa pintaa vähän yli 2mm... Lumella ja sohjossa kesärengas vei voiton.
Nämä olivat kieltämättä halvat, mutta on ne myös huonot. GT-Radialin kesärenkaista on kokemuksia ja ne on melutaso poislukien erinomaisia. Nämä "nastat" on yhtä kuin ei mikään, poikkeuksellisesti tosin yksi pieni virhe mm. Tuulilasin rengastestissä näistä renkaista on mainittuna: nämä EI ole pinnoitetut rengasmerkintöjen ja Vianorin (myyjä) antamien tietojen perusteella, toisin kuin testi väitti. Sen sijaan renkaat ovat NASTOITETUT kitkarenkaat - harmi vaan, että renkaista unohdettu oleellinen ominaisuus eli kitka, aivan kokonaan.
Jos on pakko saada jotain mustaa vannesuojaa, joka on lain mukaan sallittu talvella, niin nämä ovat aika edulliset. En voi kyllä suositella kenellekään. Lyhyestä virsi kaunis:
- Täristää, vaikka miten yrittäisi tasapainottaa
- Laakeri"ulina" heti renkaat allelaitettuna, runko ei suora?
- Kuluneisiin kesärenkaisiinkin verrattuna surkea pito kaikkialla, paitsi jäällä. Ja jäälläkin on aika heikko pito
+ Yllättämättömyys; nämä kertovat hyvin, että kohta on luisussa
+ Kuluminen on liki nolla, yksi talvi ja n. 12000km takana, nastoja puuttuu 2 tai 3 parista
+ Edullinen hinta
+ Parempi pito jäällä, kuin kuluneella kesärenkaalla (tai iältään vanhalla kitkarenkaalla Michelin X-Ice)
Tämän rahan olisin mieluummin sijoittanut M+S-merkinnällisiin kesärenkaisiin, joilla todennäköisesti ajomukavuus että pito olisi ollut jäätä lukuun ottamatta parempi. Mutta halvalla ei aina saa hyvää.
Normaaliajossa näissä ole ei mitään eroa ns. merkkirenkaisiin.
TM:n testien perusteella renkaita ostelevien maanteiden "Vatasten" kannattaa pysyä valitsemallaan tiellä ja luulossa että renkaat tekevät rattimiehen.