- Rengasvertailu
- Kitkarenkaat
- Nokian Hakkapeliitta R2
Nokian Hakkapeliitta R2
Hot
Päivitetty
Testitulokset
TM pisteet
7.70
TM kommentti
Hyvä pito ja ajettavuus talvella.Pieni vierintävastus.
TM numerossa
16/2013 17/2015
TM Testivoittaja
Testivoittaja
Muut
Ohjehinta
650.00
Nokian Hakkapeliitta R2 on jo vuonna 2008 esitellyn Hakkapeliitta R:n seuraaja, R2 voitti heti TM:n testin heti ensimmäisellä yrityksellä.
Löydä autosi varaosa rekisterinumerolla! Ilmainen toimitus yli 50 euron ostoksille.www.osamies.fi
Nokian Hakkapeliitta R2 vertailut ja testit
Tekniikan Maailma talvirengastesti 2015
Hakkapeliitta R2 voitti Tekniikan Maailman rengastestin 17/2015 kitkarenkaiden sarjan. Renkaan kuvailtiin olevan paras mahdolliem kitkarengas lumelle ja jäälle. Renkaan äni oli mitattu erittäin matalaksi ja sen vierintävastus oli koko testin alhaisin. Kuten usein Nokina renkailla myös R2 sai moitteita tietystä velttoudesta ja myös jarrutusmatkat asfaltilla eivät olleet testiryhmän parhaimmistoa.
Käyttäjien arvostelut
14 arvostelua
Kokonaispisteet
4.4
Pito lumella
4.9(14)
Pito jäällä
4.2(14)
Pito asfaltilla
4.1(14)
Äänitaso
4.8(14)
Kuluminen
3.8(14)
Tärinä
4.9(14)
Hyvä pito nopea kuluminen
Kokonaispisteet
4.2
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
4.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
2.0
Tärinä
5.0
Muuten oikein hyvät ja mukavat renkaat loistavalla pidolla, valitettavasti nämä kuluvat vaan todella nopeasti. Yhden talven jälkeen vetävien renkaiden kumit ovat kuluneet jo yli puoleen väliin, vastaavaa kulumista ei tapahtunut edellisillä Continentalin kitkoilla.
T
Terho
Loistava talvirengas
Kokonaispisteet
4.7
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
5.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
4.0
Tärinä
5.0
Hieno ajettava ja hiljainen rengas Suomen talveen.
J
Jyrki
Paras rengas !
Kokonaispisteet
4.7
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
5.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
4.0
Tärinä
5.0
Laitoin pieneen autoon (900 kg) HKPL R2 kitkat alle,ja en kyllä koskaan enään aja nastoilla! Loistava pito joka kelissä,sekä nautin renkaiden hiljaisuudesta,joka pienessä autossa oli nastoilla järkyttävä.Alkuperäinen koko renkaissa oli 155/65/14, ja laitoin 175/65/14,mikä muutti auton ominaisuudet paremmalle tasolle :D
P
Pökötti
Hyvät on
Kokonaispisteet
3.8
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
5.0
Pito asfaltilla
3.0
Äänitaso
3.0
Kuluminen
2.0
Tärinä
5.0
Pito erinomainen talvella kaikissa olosuhteissa.
Melutaso ja kestävyys pieni pettymys, minusta hkpl rsi ja r näissä hieman parempia!
20 000km ja kahdessa 6mm ja kahdessa 5mm urasyvyyttä, kahden talven renkaiksi turhan kalliit.
Melutaso ja kestävyys pieni pettymys, minusta hkpl rsi ja r näissä hieman parempia!
20 000km ja kahdessa 6mm ja kahdessa 5mm urasyvyyttä, kahden talven renkaiksi turhan kalliit.
A
Automies
Hyvät renkaat
Kokonaispisteet
4.7
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
5.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
4.0
Tärinä
5.0
Olen ollut renkaisiin todella tyytyväinen. Hiljaiset ajaa ja pito on todella hyvä. En osta enää näiden jälkeen nastarenkaita ja voin suositella kaikille!
S
Sami
Todella hyvä
Kokonaispisteet
4.5
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
4.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
4.0
Tärinä
5.0
Ensimmäiset kitkat, aiemmin olen ollut vannoutunut nastarenkaiden käyttäjä. Äärimmäisen hiljaiset, minkä todella huomaa, koska Saabille on ominaista herkästi ohjaamoon kuuluva rengasmelu. Kulutuslukemat yhtä matalat, kuin kesärenkailla. Alkuun hieman velton tuntuiset, mutta ajotuntuma asettui n. 800 km jälkeen erittäin vakaaksi. Rengaspaineet pidetty korkeahkoina.
Aivan erinomainen ohjattavuus ja pito lumella ja sohjossa, selkeästi nastarengasta parempi. Jääpito hyvä, muttei aivan nastarenkaan veroinen. Ajettu runsaasti myös plussakeleillä täysin kuivalla tai märällä asfaltilla huomioonottaen TM:n testin mainitsema jarrutusmatkan reilu pituus, mutta ei havaittu mitään moittimista käytössä. Tänä talvena osoittautunut nastarengasta huomattavasti osuvammaksi rengasvalinnaksi!
Aivan erinomainen ohjattavuus ja pito lumella ja sohjossa, selkeästi nastarengasta parempi. Jääpito hyvä, muttei aivan nastarenkaan veroinen. Ajettu runsaasti myös plussakeleillä täysin kuivalla tai märällä asfaltilla huomioonottaen TM:n testin mainitsema jarrutusmatkan reilu pituus, mutta ei havaittu mitään moittimista käytössä. Tänä talvena osoittautunut nastarengasta huomattavasti osuvammaksi rengasvalinnaksi!
P
Pinja
Aivan loistava
Kokonaispisteet
4.3
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
5.0
Pito asfaltilla
3.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
3.0
Tärinä
5.0
Aivan loistava rengas! Jos kulumiskestävyys oisi parempi niin ei oisi kilpailijoita.Ei enää nastoja!!
T
Tonza
OK kitkat
Kokonaispisteet
4.3
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
4.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
4.0
Tärinä
4.0
Nyt arvostelen, vaikka en vielä ole kunnon talvikeleillä ajanutkaan. Märällä ja tuulisilla keleillä hieman holtittomat. Olen laittanut 2.8 baria ja pientä heittelyä sivuttain silti. Yhtenä päivänä oli hieman lunta ja pito oli täydellisen loistava. Jäisessä kurvissa kiinni DSC otti kiinni, kun lähti sivuttain hieman luistamaan. Tämä lievästä ylinopeudesta ja uskon että nastoilla olisi käynyt samoin. Summa summarum: on vaikea antaa täydellistä kokemusperäistä vastausta, koska kunnon talvi ei ole vielä tullut. Vaikuttaa kuitenkin hyvältä. Kannattaa laittaa painetta selkeästi normaalia enemmän.
J
Janne
Hakkapeliitta R2:n toimii pikkuautossakin
Kokonaispisteet
4.5
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
3.0
Pito asfaltilla
4.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
5.0
Tärinä
5.0
Veltto seinärakenne aiheuttaa sivuttaisheiluntaa, joka korjaantuu ilmanpaineita lisäämällä. 2,6 bar oli omiini optimi, joissa heittely hävisi ja kulumispinta jäi tasaiseksi.
Aloitetaan ongelmista:
- Kitkarenkaan "imukupit" keräävät kaikki sapelisepelit sisäänsä, joka tuntui vaivaavan takarenkaita ainostaan (ei sutimista putsaamassa kiviä pois). Huonolla tuurilla sapelisepeli väärässä kulmassa kumiin nähden ja uppoaa sisään kumista.
- Veltto rakenne voi aiheuttaa pahoinvointia, jos ilmanpainetta ei ole tarpeeksi (1000kg autossani 2,6 bar oli optimi).
Hyvät puolet
- Pitää lumessa kuin hirvikärpänen hiuksissa
- "liian hiljainen" eli jos autossasi joku kohta rämisee ja et ole ennen huomannut, niin tulet ehkäpä huomaamaan näiden renkaiden avulla. Hiljaisemmat kuin Dunlop Sport Bluresponset kesärenkaani.
- Hyvä polttoainetalous
- Kuluu etupuolella noin 0.1mm / 1000km, takapuolella kuluminen itselläni oli noin kolmannes.
Aloitetaan ongelmista:
- Kitkarenkaan "imukupit" keräävät kaikki sapelisepelit sisäänsä, joka tuntui vaivaavan takarenkaita ainostaan (ei sutimista putsaamassa kiviä pois). Huonolla tuurilla sapelisepeli väärässä kulmassa kumiin nähden ja uppoaa sisään kumista.
- Veltto rakenne voi aiheuttaa pahoinvointia, jos ilmanpainetta ei ole tarpeeksi (1000kg autossani 2,6 bar oli optimi).
Hyvät puolet
- Pitää lumessa kuin hirvikärpänen hiuksissa
- "liian hiljainen" eli jos autossasi joku kohta rämisee ja et ole ennen huomannut, niin tulet ehkäpä huomaamaan näiden renkaiden avulla. Hiljaisemmat kuin Dunlop Sport Bluresponset kesärenkaani.
- Hyvä polttoainetalous
- Kuluu etupuolella noin 0.1mm / 1000km, takapuolella kuluminen itselläni oli noin kolmannes.
F
FireFlower
Hakkapeliitta R2
Kokonaispisteet
4.0
Pito lumella
4.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
4.0
Äänitaso
4.0
Kuluminen
4.0
Tärinä
4.0
Vaatii todella korkeat ilmanpaineet, vähintään 2,8 bar. Vähemmällä todella kamalat.
Kunnon paineilla hyvä ajaa, todella hyvä lumi- ja jääpito.
Mutta sohjossa todella karmeat, lähes hengenvaaralliset, nousee heti liirtoon pienissäkin nopeuksissa.
Joten hyvin kaksijakoinen rengas. Lumi ja jää, pitää mielestäni paremmin kuin nasta, mutta sohjossa aivan onnettomat.
Kunnon paineilla hyvä ajaa, todella hyvä lumi- ja jääpito.
Mutta sohjossa todella karmeat, lähes hengenvaaralliset, nousee heti liirtoon pienissäkin nopeuksissa.
Joten hyvin kaksijakoinen rengas. Lumi ja jää, pitää mielestäni paremmin kuin nasta, mutta sohjossa aivan onnettomat.
A
Ari
Huippurenkaat
Kokonaispisteet
4.5
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
4.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
4.0
Tärinä
5.0
Olen aiemmin epäillyt nastattomien toimivuutta pienessä autossa (nykyisen auton omapaino 1080kg). Nyt kuitenkin uskaltauduin ostamaan, eikä taida tarvita enää piikkipyörillä jyristellä tämän jälkeen. Lumipinnalla ja talvisen maantien valkoisella jääpolanteella näissä on aivan tautisen hyvä pito, ja jäätävän tihkun kuorruttamalla afaltillakin pärjäsi ongelmitta. jos edes 2-3 talvea pysyvät hyvinä, niin nastoihin en palaa. Bensan kulutus tippui puoli litraa kesärenkaista, ja ei niin hiljainen pikkuauto kulkee nyt aivan sukkasillaan.
K
Karhi
Suomalaisiin talvi oloihin!
Kokonaispisteet
4.3
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
3.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
4.0
Tärinä
5.0
Hyvät kitkarenkaat kaikin puolin, erityisesti ihmettelin, että rullaa kuin kesärengas. Kyllä suomalaiset osaa talvirenkaan tehdä. Suosittelen!
T
Tatsun
Kitka epäilijästä kitka ihailijaksi
Kokonaispisteet
4.7
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
4.0
Pito asfaltilla
4.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
5.0
Tärinä
5.0
Ensimmäiset kitkani ikinä, mutta ei varmasti viimeiset! Aluksi liukkailla keleillä pito arvelutti todella paljon, mutta yllätyksekseni pito renkaissa on loistava. Tuntuma tiehen on hyvä eikä mitään ongelmia jäiselläkään tiellä ole ollut. SUOSITTELEN!
J
Jani
Olen entinen kitka-skeptikko
Kokonaispisteet
4.8
Pito lumella
5.0
Pito jäällä
5.0
Pito asfaltilla
5.0
Äänitaso
5.0
Kuluminen
4.0
Tärinä
5.0
Nämä ovat loistavat.
Kelillä kuin kelillä.
Kelillä kuin kelillä.
J
Jobe