Tunkki

25.9.2012

Renkaiden vaihto

  • Renkaiden vaihto itse. Tämä on edullisin tapa mutta vaatii jonkin verran osaamista ja työkaluja. Itse vaihtaessa on myös oltava jonkin verran tietoa asennuksesta ja auton vanteiden/renkaiden ominaisuuksista.
  • Renkaiden vaihto liikkeessä palveluna. Hinta on tässä tietysti kalliimpi mutta tällä tavalla renkaiden vaihto on erittäin helppoa ja asiasta ei tarvitse tietää juuri mitään.

 Renkaiden vaihto ohjeet

Jos päätät vaihtaa renkaat itse niin tästä löytyvät perusohjeet työn suorittamiselle. Ohjeet ovat yleisluontoiset ja kannattaa ehdottomasti lukea kyseinen kappale auton ohjekirjasta jos se vaan on saatavilla.


Tarvittavat työkalut ovat tunkki ja rengas-avain:

TunkkiRengas-avain

Tunkki ja rengas-avain voivat olla hyvin erinäköisiä, varmista että sinulla on oikeat työkalut saatavilla.

Jotkut auton valmistajat eivät suosittele tai jopa kieltävät auton oman tunkin käytön renkaiden kausivaihtoon. Tarkista asia auton ohjekirjasta.

  • Tarkasta asennettavat renkaat ulkoisesti. Jos renkaat ovat vialliset tai liian kuluneet niin vaihtoa ei kannata edes aloittaa.
  • Aja auto tasaiselle alustalle.
  • Varmista että auto ei pääse liikkumaan. Käsijarru päälle ja jos halutaan pelata todella varman päälle niin kiilat renkaiden eteen ja taakse.
  • Aseta tunkki paikalleen tarkasti auton ohjekirjan sallimaan paikkaan. Jos käytössä on ns. hallitunkki tai muu astetta järeämpi tunkki niin on hyvä käyttää tunkkiin sopivaa pehmustetta joka suojaa auton pintaa. Jos pehmusteena käytetään laudanpätkää tms. on varmistuttava sen paikallaan pysymisestä noston aikana.

Tunkin väärä sijoitus voi aiheuttaa suuriakin vaurioita auton rakenteelle. Esim. jos tunkki on sijoitettu auton lattiapellin kohdalle ja tunkkia nostetaan ylös asti niin suuri vaurio on mahdollinen ja jopa todennäköinen.

  • Käytä tunkkia sen verran että se koskettaa jonkin verran nostokohtaa mutta ei varsinaisesti nosta autoa.
  • Avaa pyörän muttereita tai pultteja sen verran että ne juuru ja juuri liikahtavat. Tällä helpotetaan mahdollisesti tiukalla olevien pulttien irroitusta koska auto ei ole vielä nostettu niin rengas ei pääse pyörimään pulttia avatessa.
  • Kun kaikkia pultteja on löysytetty hieman nosta autoa ylöspäin nin paljon että rengas on muutaman sentin irti maanpinnasta. Seuraa samalla tilannetta ja katso että auto eikä tunkki liiku eteen-, tai taaksepäin noston aikana.
  • Ota entinen rengas pois ja puhdista mahdollinen lika tai irtoruoste renkaan kiinityskohdasta auton puolelta.
  • Asenna uusi rengas paikalleen.ä
  • Kiristä renkaan pultit ristikkäin ja vaiheittain. Eli ÄLÄ kiristä ensin yhtä pulttia loppuun asti vaan kaikkia tasaisesti aina ristikkäisiltä puolilta. Tästä voi olla erilaisia ohjeita riippuen autosta ja vanteesta, tarkasta asia ohjekirjasta. Tämä ohje on yleisluontoinen ja käy periaatteessa kaikkiin tapauksiin.

Jos auton tai vanteen valmistaja ohjeistaa kiristämään pultit/mutterit johonkin tiettyyn momenttiin niin tarvitset lisäksi momenttiavainta oikean kiristystiukkuuden saavuttamiseen.

 Mutta jos omistat renkaiden kiristykseen soveltuvan momenttiavaimen et luultavasti tarvitse tätä ohjetta muutenkaan. Jos käytössä on lyhyt rengas-avain niin oikea momentti on kiristää yhdellä kädellä ”kohtuullisella” voimalla. Yleensä pultit jäävät liian tiukalle mutta poikkeuksiakin löytyy.

  • Laske tunkki alas ja tee sama edellä kuvattu operaatio kolmelle muulle renkaalle.
  • Kun työ on valmis on hyvä tarkastaa rengaspaineet ja käydä koeajamassa auto vaihtelevilla nopeuksilla jotta mahdollinen epätasapaino paljastuu renkaiden tärinänä.

Lopuksi:

  • Tarkista kaikkien pulttien kireys
  • Tarkista renkaiden ilmanpaineet
  • Jos auton tai vanteen valmistaja edellyttää jälkikiristystä tai tarkastusta pulteille tee se ohjeen mukaan. Yleensä lähes kaikki kevytmetallivanteet ovat ohjeistettu jälkikiristykselle.
« Palaa takaisin