- Rengasvertailu
- Nastarenkaat
- Michelin X-Ice North XIN2
Michelin X-Ice North XIN2
HotTestitulokset
Muut
MIchelin X-Ice North on korvattu vuodesta 2013-alkaen uudella Michelin X-Ice North 3 renkaalla. Mutta XIN2 on vieläkin myynnissä ainakin varaston loppujen osalta. (tilanne 10/2013) .
Michelin X-Ice North XIN2 testimenestys
Auto Bild talvirengastesti 2011
Michelin sijoittui hopealle heti Continetalin jälkeen. Rengasta kehuttiin jäällä yhdeksi parhaimmista vaikka siinä on vähemmän nastoja kuin muissa. Rengas ei ollut aivan huippuhyvä märällä ja vesiliirrossa.
Michelin sijoittui sijalle 5. Rengas sai pääosin hyviä mainintoja mutta muut olivat vaan hiukan parempia.
Michelinin uutusrengas voitti TM-Rengastestin 17/2009 yhdessä Nokian Hakkapeliitta 7 kanssa.
X-Ice North XIN2 oli testin mukaan erinomainen ja erittäin tasainen rengas.
Asfaltilla renkaan kerrottiin olevan pehmeä kuten muidenkin huippuluokan nastarenkaiden mutta rengas ei lehden mielestä silti pääse yllättämään kuljettajaa.
Märän kelin jarrutuspidosta lehti ei olluta aivan vakuuttunut mutta urissa rengas oli testin paras.
Tämä TM-rengastestin 17/2009 voittaja sijoittui Tuulilasin testissä 13/2009 sijalle 5 yhdessä Bridgestonen kanssa. Jäällä rengas oli ensimmäinen tai toinen kaikissa pitokokeissa. Käsittelykokeessa auton perän kerrottiin irtoavan luisuun melko helposti. Loskaliirtotestissä rengas oli testin toiseksi huonoin.
Kuten usealla muullakin renkaalla jonka jääpito arvioitiin hyväksi niin myös Michelin ei saanut kovin hyviä tuloksia asfaltilta, perän luistoherkkyys ilmeni testissä myös kuivalla.
Michelin X-Ice North testimenestys
TM - talvirengastesti 2013
Michelin X-Ice North 3 sijoittui 8. tilalle TM:n 16/2013 vertailussa. Lehden mukaan se on asfaltilla keskiluokan rengas mutta hieman hitaasti reagoiva. Lumella rengas oli toisaalta aivan testin kärkiluokkaa. Michelin on vähentänyt nastoja vuodelle 2013 johtuen uusista määräyksistä. Tämä voi osaltaan selittää renkaan huonot tulokset jäältä. Lehti kertoi että renkaan pito on koko ajan irti ja jarrutusmatka pitkä jäällä ajaessa. Renkaan yleistä rauhallisuutta kiiteltiin.
Tuulilasin rengastesti talvirenkaat 2013
Tuulilasin numerossa 12/2013 oli testattu 8-nastarengasta. Michelin sijoittui testin puoliväliin saaden kuitenkin kelpo pisteet ( 8,5) . Testin taso oli tällä kertaa niin kova että hyväkin rengas joutui taipumaan hieman aivan terävämmälle kärjelle. Michelin käyttää yhä pienempää nastamäärää mutta tämä ei vaikuta ainakaan radikaalisti heikentäen sen ominaisuuksiin.Lehden mitatessa vain pitoa rengas ei pärjännyt paremmilleen mutta keskimääräinen hyvä tulos nostaa sen puoliväliin.Testaajia kiusasi eniten renkaan äkkinäiset peräluistot ja sen hieman keskimääräistä huonompi loskaliirron sietokyky. Rengasta kuvailtiin silti hyväksi ja tasapainoiseksi riippumatta olosuhteista. Loskaliirto on ollut Michelinin pieni ongelma jo aikaisempinakin vuosina.
Tekniikan Maailman talvitesti 2012
Michelinin edellä oli TM:n 17/2012 testissä neljä rengasta. Tämä ei ole huono suoritus koska kolme parasta olivat kärjessä täsmälleen samoilla pisteillä.
Rengasta arvioitiin erikoisen rauhalliseksi ajettavaksi kaikilla keleillä. Rengas oli yksi parhaista kun arvioidaan suuntavakautta ja ajettavuutta uraisella tiellä. Rengas oli myös erittäin hiljainen. Lehti ei löytänyt juuri mitään suurempaa moitittavaa ja pieni pidon lisäys olisi tehnyt siitä mahdollisen testivoittajan.
Auto Bild talvirengastesti 2011
Michelin sijoittui hopealle heti Continentalin jälkeen. Rengasta kehuttiin jäällä yhdeksi parhaimmista vaikka siinä on vähemmän nastoja kuin muissa. Rengas ei ollut aivan huippuhyvä märällä ja vesiliirrossa.
Michelin sijoittui sijalle 5. Rengas sai pääosin hyviä mainintoja mutta muut olivat vaan hiukan parempia.
Michelinin uutusrengas voitti TM-Rengastestin 17/2009 yhdessä Nokian Hakkapeliitta 7 kanssa.
X-Ice North XIN2 oli testin mukaan erinomainen ja erittäin tasainen rengas.
Asfaltilla renkaan kerrottiin olevan pehmeä kuten muidenkin huippuluokan nastarenkaiden mutta rengas ei lehden mielestä silti pääse yllättämään kuljettajaa.
Märän kelin jarrutuspidosta lehti ei olluta aivan vakuuttunut mutta urissa rengas oli testin paras.
Tämä TM-rengastestin 17/2009 voittaja sijoittui Tuulilasin testissä 13/2009 sijalle 5 yhdessä Bridgestonen kanssa. Jäällä rengas oli ensimmäinen tai toinen kaikissa pitokokeissa. Käsittelykokeessa auton perän kerrottiin irtoavan luisuun melko helposti. Loskaliirtotestissä rengas oli testin toiseksi huonoin.
Kuten usealla muullakin renkaalla jonka jääpito arvioitiin hyväksi niin myös Michelin ei saanut kovin hyviä tuloksia asfaltilta, perän luistoherkkyys ilmeni testissä myös kuivalla.
Käyttäjien arvostelut
Kalevi Siren FGY-842
jälkeen eturenkaista kaikki nastat poikki. Liikkeen mukaan vika ajotyylissä tai että nykyisissä etuvetoisissa
autoissa niin paljon vääntöä. Kumma vaan että samalla kuljettajalla ikääntyessä tyyli muuttuu rajummaksi
ja auton merkki tehoineen on pysynyt samana. Ehkäpä myyjän kannattaisi alkaa huomauttaan, ettei meidän rengas sovi etuvetoisiin isomman kokoluokan perheautoihin. Tiedän muuten parikymmentä muutakin
tapausta jossa kaikki nastat ovat menneet poikki noin 20 000km:n tietämissä.
Pari nastaa joka renkaasta lähtenyt talven aikana mutta taitaa enemmän johtua raskaasta kaasijalasta kuin renkaiden huonoudesta.
Nastarenkaiksi omasta mielestä hiljaiset ja matalampi polttoaineen kulutus kuin keskiverto kesärenkaissa.
Parasta on niiden toimiminen jäätyneellä mökkitiellä ja lumessakin. Nastojen kiinnipysyvyys renkaassa on esimerkillinen. Renkaan kuluminen on myös erinomaisen pientä. Nämä ominaisuudet saadaan aikaan hieman kovemmalla rengasmateriaalilla ja se kuuluu pikkaisen äänessä ajettaessa asfaltilla. Samoin pito kuivalla asfaltilla kärsii jonkin verran, mutta talvirenkaithan tässä on haettukin. Viidennen talven jälkeenkin, kun vaihdoin renkaat uusiin oli nastatkiinni ja kuluneisuus vielä lain sallimissa rajoissa, tosin paras pito jo luonnollisesti kadonnut. Enempää en voi renkailta vaatia.
Tärinää ei renkaissa ole ja Michelin tekeekin PYÖREITÄ renkaita verrattuna joihinkin nimeltämainitsemattomiin kilpailijoihin.
Taidan tästä lähin olla Michelin-mies myös rengasvalintojeni osalta. =)
Renkailla takana nyt reilut 9000km rauhallista ajoa ja eturenkaista on irronnut jokunen nasta, takaa ei yhtään (etuveto). Kulutuspintaa ei ole kadonnut juuri ollenkaan.