- Rengasvertailu
- Nastarenkaat
- Nokian Hakkapeliitta 7
Nokian Hakkapeliitta 7
HotTestitulokset
Muut
Nokian uutuus vuodelle 2010-2011.
Aivan uutena innovaationa renkaassa on 8-kulmainen ankkurinasta ja ilmavaimennin jonka tarkoitus on pehmentää nastaan kohdistuvaa iskuvoimaa kun se iskeytyy tiehen. Nokian renkaat kutsuu tätä yhdistelmää nimellä Air Claw Technology.
Toinen nastaan liittyvä innovaatio renkaassa on Karhunkynsisovellus (Bear Claw Technology) jonka tarkoitus on pitää nasta suorassa tietä vasten jarruttaessa.
Renkaan pyörimissuunta on määrätty ja symmetrisen kulutuspinnan ulkoreunoissa on sohjokiilat joiden tarkoitus on leikata sohjo renkaan ja pinnan välistä.
Nokian Hakkapeliitta 7 testimenestys
Tuulilasin talvirengastesti 2012
Hakkapeliitta 7 voitti Tuulilasin rengastestin. Rengas voitti testin tasaisuudellaan. Kuten Tm myös Tuulilasi piti renkaan pahimpana puutteena sen melua. Myös tutut kuivan asfaltin heikkoudet tulivat esille. Muuten rengas sai pelkkää kiitosta ja lehden mukaan se on parhaimmillaan perus talvisella tiellä ja kelillä ja tämähän on nastraenkaalle vain hyvä asia.
Tekniikan Maailma talvirengastesti 2012
Nokian Hakkapeliitta 7 oli vuoden 2012 testissä nastarenkaiden jaettu ykkönen. Muut ykkössijat menivät Continental ContiIceContact ja GoodYear Ultra Grip Ice Arctic renkaille.
Hakkapeliittaa kehuttiin vuolaasti ja sen kerrottiin olevan huipputuote käyttäjille jotka haluavat tasaisia ominisuuksia joka alueelta.
Renkaan Arvostelu lyhyesti
+ Pito ja ajettavuus liukkaalla erinomainen
+ Rauhallinen ja yllätyksetön ajettava
+ Matala vierinvastus
- Märkäpito ei ole aivan muiden huippurenkaiden tasolla
- Melko meluisa
Auto Bild talvirengastesti 2011
Nokian oli testin kolmas ja sen arveltiin olevan kaikkein tasaisin rengas koko testissä. Rengas oli mittausten mukaan kevyesti kulkeva ja hyvä kaikilta ominaisuuksiltaan.
Hakkapeliittta 7 sijoittui Tekniikan Maailman 17/2011 talvirengastestissä sijalle 2.
Nokian Hakkapeliitta 7 voitti TM-lehden talvirengastestin 17/2009 nastarenkaiden sarjassa.
Lehti ylisti renkaan määrittävän talvirenkaan pisolle uuden tavoitetason.
Lehti kertoi muiden renkaiden jääpidon olevan Nokian renkaaseen verrattuna kuin kitkarenkaasta.
Myös lumella Hakkapeliitta 7 oli testin ykkönen.
Ainoat moitteet rengas sai asfaltti-ominaisuuksistaan. Renkaan kerrottiin olevan asfaltilla veltto ja myös mittaustulokset tällä saralla olivat vain keskinkertaisia.
Nokian Hakkapeliitta 7 voitti Tuulilasin testin numerossa 13/2009. Rengas oli testissä joukon kärkipäässä jäällä tehdyissä jarrutus- ja kiihdytystesteissä vaikka käsittelykokeessa ympyrää ajettaessa lehti moittikin hiukan renkaan sivuttaispitoa astetta heikommaksi kuin pitkittäispitoa. Loskaliirtokeessa rengas tuli hopealle. Lumella rengas oli kaikissa muissa paitsi jarrutustestissä keskiarvoa parempi. Ainoa isompi miinus tässä testissä Hakkapeliitalle tuli kuivan kelin jarrutustestissä jossa rengas oli jopa testin jumboa Kingstaria huonompi.
Käyttäjien arvostelut
Edelliset renkaat olivat 5 vuotta vanhat Continental IceContactit, ja ne pitivät kuluneenakin paremmin (paitsi kiihdytyksissä). Ei enää koskaan Nokian talvirenkaita.
Tuli auton mukana.
Olematon sivuttaispito erenkin 0 kelillä.
Vaihdan conteihin ensitilassa
Huomattavin muutos tapahtui hakka4 - hakka5 vaihdoksessa. Kantikkaat nastat alkoi todellakin pysymään kiinni renkaissa, vaikka ajoneuvoni painaakin sen 1.5 tonnia, ja melko reippaasti lähden aina valoista, kuivalla asfaltillakin.
Jarrutukseen pyrin kyllä kiinnittämään huomiota enemmän, pääsääntöisesti moottorilla, jarruja säästellen.
Nyt oli pakko luopua hakka5:stä, ei sen takia, että nastat olisivat loppuneet. Kulutuspinta yksinkertaisesti loppui kesken. Miltei kaikki nastat oli vielä tallella, osin melko loppuun kuluneet kylläkin. Renkaat olivat alla 7 talvea, ja arvioitu ajomäärä noin 80 000 km. Koen saaneeni rahalle vastinetta, ja vielä turvallisin mielin.
En nähnyt tarvetta hankkia vielä hakka8:aa, koska hakka5 oli jo niin mieluisa kokemus.
Ehkä sitten 7 vuoden päästä :)
Tuli nykyisen autoni mukana 2010 ja nyt myin pois tarpeettomana, koska vanteita vähän sekoittelen...
Erityisesti kestävyys on mielestäni ihan erityistä luokkaa. 5 talvea ajettu ja pintaa jälkellä 6-7mm. Lisäksi kaikki nastat tallella. Ilmanpaineita pidin hieman yli normaalin, tämä ilmeisesti toiminut ihan hyvin. Pito on erinomainen, auton bensan kulutus maltillista. Toki vertailukohtaa ei ole kuin 19" kesärenkaisiin, joten paha sanoa todellisuutta.
Ainoa miinus on melko kova melu, mutta nykyajan hiljaisissa autoissa ei tämäkään seikka nyt varsinaisesti haittaa.
Ihan normiajolla lähes kaikki nastat katkenneet eli renkaat muuttuneet kitkarenkaiksi joilla tosin ihan kohtuullisesti pärjännyt tämänkin talven.
Missään muussa nastarenkaassa en aiemmin ole törmännyt samaan nastojen totaalisen katkeamisilmiöön eli olisiko tässä uudessa 8-kulmaisen nastan kestävyydessä vielä kehittämisen tarvetta?
Muutoin ei kovin meluisa ja sulallakin ihan OK, ei juuri eroa suvikumeihin.
Rengaspainetta kannattaa nostaa ohjearvosta pari desimaalia (esim. 2,1 -> 2,3)
Pintaa olisi vielä vaika kuinka mutta ensi talveksi pitää kyllä hankkia uudet piikkipyörät.
Alussa olivat kohtuu hiljaiset, mutta melu paheni jo lopputalvesta pahan laakerivian kuuloiseksi jyrinäksi.
Pitoa on ihan kohtuullisesti vieläkin, kolmas talvi menossa.
Ajettavuus oli heti alussa niin kamala, että piti käydä tarkistuttamassa pyöränkulmat autosta heti.
Pienikin sivutuuli, urat tai kallistus tiessä saa menon näyttämään humalaiselta kiemurtelulta. Suuntavakavuus renkaissa täysi nolla. Kesäkausi kun koittaa, niin on kuin eri autolla ajaisi.
Lieneekö sitten pienempi rengaskoko 175 65R14 syynä, kun kuitenkin oli testissä saanut siitäkin kohtalaiset pisteet.
Rengasmelu on jotain aivan sietämätöntä verrattuna kilpailijoihin.
Ulvonta alkaa heti kun siirrytään lumelta jollekkin muulle alustalle.
Kuulostaa siltä kun autosta olisi jokainen pyöränlaakeri sökönä.
Eikä pitokaan ole mitenkään mairitteleva tasaisen huonoa ja jäällä varsinkin ala arvoista heti kun yli 1000km on ajettu.
Vaihdoin toisen merkkisiin ja nyt olen enemmän kuin tyytyväinen TALVIRENKAISIIN!
ÄKKIÄ Menettivät parhaan pidon täytyy sanoa jo 5000 km jälkeen alkoi kuluminen näkymään.
Kehuina sitten että uskomattoman hiljainen nastarengas ja erittäin mukavan tuntuinen asfaltilla parempi kuin huonommat kesä renkaat, MUTTA eikös näitten pitänyt olla talvirenkaat. Polttoaineen kulutus tuntui näillä renkailla ehkä pienemmälle kuin kilpailijoissa.
Mutta ikävä kyllä en ostaisi näitä renkaita enään ihan vaan huonon jää ja lumipidon takia.
Hyvä pito lumella.
Musta jää ei tunnu pahalta näiden renkaiden kanssa ja auto ei lähde puskemaan helposti mutkassa. Pitoa löytyy takana mukavasti, joten perä ei lähde alta.
Muut arviot ovat tässä hatusta mutta hiljaiset nämä ovat ja myös pito kuivalla on hyvä ainakaan perää ei saa aivan pienellä liikkeellä mutkassa irti.
Mitä nyt muistan niin lumella ja jäällä piti ihan hyvin mutta ei kyllä perstuntumalla voi sanoa onko eroa Hakkapeliitta 4 seen. Äänimailma oli tuttu jyminä.